Friday, February 03, 2017

Blått och stilla ...

Hej och godmorgon på fredagen!



Just det, det lilla murmeldjuret Phil. Alltså, Phil the Groundhog, siade igår att det bli en lång vinter. Enligt Phil betyder det att det kommer att vara vinter i sex veckor till.
Men, tja, det tror jag vad jag vill på. Jag tror det bli en tidig vår istället …
Eat my dust, Phil (haha).


Igår var min morgonpromenad helt och håller underbar.
Jag klädde på mig som vanligt när temperaturen ligger runt nollan. Dunjacka, halsduk, vantar.
Efter en liten stund kände jag att det blev för varmt.
Solen lyste mig rätt i nyllet när jag vandrade österut mot Lake Audubon. Den värmde så gott.
Morgonen var alldeles blå och stilla. Som alltid hade jag Sveriges Radio i hörlurarna och Camera+ appen öppen för att snabbt kunna ta en bild.



Åh vilken HELT underbar morgon det var igår!  Samtliga bilder är tagna med min iPhone.


Lake Audubon

Lake Thoreau, som jag går förbi på väg mot Lake Audubon.

En annan sak jag kan nämna för er är att jag tycker att amerikanska barn och tonåringar är SÅ trevliga!
Det har jag nog berättat om förr också. Alltid lika artiga och lättsamma. Det här har jag konstaterat sen jag flyttade till US för länge sen. Artigheten och barn och ungdomars allmänt trevliga sätt.
Klart att det finns undantag, det gör det alltid.
OCH självklart är det ju så att i de mer ökända delarna av DC skulle man inte bli mött med ett leende.
Ärligt talat, de delarna ska man hålla sig borta från överhuvudtaget. PUNKT och slut. Så är det i alla amerikanska storstäder, de sämre delarna av stan bör inte besökas.
Men här ute i den välmående förorten är det annorlunda.




Radhus uppe på en av höjderna vid Lake Audubon.


Ja, ni ser ju ...

Det här är en bänk jag fotograferat många, många gånger under samtliga årstider.

Jag brukar ta min runda när high school eleverna är på väg till skolan. Precis, de är på väg till Karolinas gamla high school.
Jag möter massor av dem på min väg mot sjöarna.
Nästan alla hälsar glatt på mig som skulle kunna vara deras mamma. Alltid med ett leende också.
Jag uppskattar det och det gör mig glad. SÅ glad.



Svindyra radhus kantar parkvägen.


OCH jag gillar att se alla färglada kanoter mitt ibland de beiga, gråa och bruna vinterfärgerna.



Nu kan man se att somliga elever (seniorerna då) börjar klä sig i college tröjor. Alltså, då vet man att de blivit antagna till sitt universitet. Att de har genomgått Early Admission, som det heter. Om man inte gjort EA eller Early Action får man veta vilken skola man kommit in på först i april,
Härommorgonen var det milt, och jag hade bara min hoodie på mig, på den står det Elon över hela bröstet.
En high school elev log extra stort och gjorde tummen upp mot mig, och så sa han “ I got admitted to Elon”!
“Oh” sa jag “My daughter goes there. She loves it! You’ll love it, too. She used to go to South Lakes HS by the way!”.
"Cool” sa killen, “I’m excited”
Gulligt, gulligt!
Sånt gillar jag!



På väg hem igen!


Alltså, man kan inte jämföra en iPhone med en riktig kamera.  Den här bilden hade blivit suverän om jag haft min Canon med mig.  Men, som ni alla vet, är det tungt och otympligt att bära med sig en systemkamera vid varje prommis.  Min Canon får hänga med ibland.  ON special occassions, in other words.

Jomen, jag håller med uppmaningen på den här kanoten.

På söndag är det Super Bowl. Det största idrotts-eventet under hela året in da US.
Super Bowl är finalen i den amerikanska fotbollsligan, NFL.
Super Bowl Sunday kan närmast jämföras med en storhelg. I princip "alla" ser matchen.  Det görs alltid en happening och ett party av det hela.
På söndag kommer det att hållas partyn överallt.
Ja, vi ska också på en sån fest. Personligen bryr jag mig absolut NOLL om matchen, men jag tycker allt som omger den är KUL.
Festerna, maten, drycken och stämningen. OCH det faktum aatt man vet att nästan hela stora landet tittar.
Lagen som möts är New England Patriots (Boston) och Atlanta Falcons (Atlanta). Jag håller inte på Boston, de har vunnit, eller varit i final SÅ många gånger.  Det räcker nu, tycker jag ;-)
"Pretty Boy" Tom Brady är quarterback och lagets stora stjärna. Han är en av USAs bästa spelare någonsin. Kanske är han till och med den allra bästa genom tiderna. Precis, det är han som är gift med modellen Gisele Bundchen.
Nä,om jag måste heja på ett lag blir det Atlanta.
Fast, pssst….egentligen bryr jag mig noll.
Jag är bara intresserad av festen och reklamen (som brukar vara kul under Super Bowl).



Det här villområdet gillar jag.





Jag kommer att ta ett litet uppehåll från bloggen på måndag.
Så vi hörs på tisdag igen!


Trevlig helg!!!


Gårdagens instagrambild.

30 comments:

P i X E L I E - Erica Pettersson said...

Vilka härliga bilder!
Som jag sagt förut... du verkar bo på ett sådant underbart ställe!

Och vad trevligt det låter med superbowldagen :-)
Jag är inte heller något stort fan av sådana sporter, men det låter verkligen som om allt runt omkring är riktigt härligt :-D
Kul med sådana saker, som inte är "riktiga" högtider, som "samlar" ett land.
Lite grann som Melodifestivalen här (alltså samlar typ hela landet runt ett event) ;-)

Och oj, vad det hugger till i magen (på ett bra sätt) när jag ser de sista bilderna. Jag ÄLSKAR sådana hus med det "typiska" amerikanska utseendet :-D


Hoppas du får en bra fredag och en mycket fin helg!
MVH /Erica

Anonymous said...

Fantastiska bilder, känns som man är med dig på promenaden. Tycker det ser ut som våren börjar komma till Er redan. Här i Stockholm är det grått och dystert väder, har inte sett solen på en vecka sedan vi kom hem från vårt hus i Spanien. Tacksam iaf att vi inte får snö, är inte så förtjust i vintern längre. Är ju uppvuxen i Gällivare, 125 mil norr om Stockholm, och då man haft vinter 9 månader per år i nästan 20 år så har man fått nog :-)

Trevlig helg önskar jag dig och din man.
Yvonne

Anonymous said...

Tack för turen, Annika! Verkligen underbara foton.
Det sista är fantastiskt. Ja, det var fint i går.
Dom där villorna ser skönt gammelmodiga ut.

Håller med dej om att ungdomarna här är väldigt trevliga.
Varje höst kommer dom två och två i sina marching band
uniformer och ber om pengar; pratar alltid med dom.
Fotbollslaget sänder också ut sina medlemmar. Jag ger
glatt till sån verksamhet.

Trump och Prayer Breakfast - Han ÄR otrolig!
så tycker Ruth i Virginia

Miss Marie said...

Här vet vi aldrig riktigt vilket väder det ska bli! Häromdagen hade jag klätt på mig ordentligt, men sen när vi gick till skolan blev supervarm, det blev 12+ senare, och de temperaturerna har vi inte varit bortskämda med på länge!

Kul med Super Bowl, man får väl heja lite på Brady... ;)

Steel City Anna said...

Bra med artiga ungdomar :) kul att se alla vackra trähus. Trevlig helg!

Annika said...

Erica:
TACK!
Ja, jag bor verkligen bra. Vill inte flytta härifrån. Gillar just blandningen på allt, skogar, ängar, leder, sjöar och ett stort town center, närheten till DC och flygplatsen. En bra plats att bo på.
Ja, jag skulle säga att SB är den enda motsvarighet vi har till stora tv-sammankomster. Ni har mellon och ngra andra stora punkter som knyter folk till TVn.
Men här i US skulle jag nog vilja påstå att det här är det enda som binder hela landet . Visst, många ser tex Oscars, men inget är som SB. Så det gör det hela roligt.
Samtidigt som så många ordnar fester i sammanband med matchen. OCH maten, den är onyttig...haha.
Tack gulliga Erica. Du måste komma hit ngn dag. Du måste det.
Ha en riktigt fin och bra helg!!

Annika said...

Yvonne:
Tusen tack för dina väldigt snälla ord. Blir så glad.
Jo, igår kändes det som vår. OCH jag tror nog att den riktiga våren blir tidig iår. Helt säker på det-
Idag är det grått och noll grader. Inte alls som igår.
Härligt med hus i Spanien. Ni åker fram och tillbaka dit?
Låter väldigt trevligt.
Snön saknar jag.
Jag växte upp i Sthlm, ja du vet ju hur vintrarna är där. Lite som här nästan, fastän mer pålitliga.
Tror nog jag skulle gilla att bo i Norrland faktiskt :-))
HIHI!!
Yvonne, ha en riktigt fin och trevlig helg!!!

Annika said...

Ruth:
Varsågod kära Ruth!
Det var såååå härligt och underbart igår att jag blev riktigt prillig under min PW. Kändes ju bra i knät också, och det gjorde nog sitt till.
Ja, visst är det ett mysigt område. Tror det kallas cape cod style på husen. FAST jag och P kallar det, the Swedish neighborhood.
Ja, visst är barn och ungdomar extremt trevliga och artiga här. Helt otroligt.
Det har jag alltid tyckt.
Brukar också ge till The band, och the teams etc . De som kommer och samlar in.
Håller totalt med dig om Trump. Fy fan, rent utsagt. Impeach him.
Ha nu en riktigt fin dag, Ruth!
Hoppas att du hamnar på ett trevligt party på SB!!

Annika said...

Marie:
Lite som här, haha.Fast kanske inte lika extrema svävningar.
You never know what you gonna get. Typ :-)
NÄÄÄeee....Brady behöver inte vinna igen. Tro mig. HAHA.
Vi håller på the underdogs istället :-) Fast jag är rätt säker på att de vinner, the Brady bunch.
Ha en fin helg!

Annika said...

Anna:
Extremt trevliga. OCH det är roligt.
Trevlig helg!

Unknown said...

Underbart område du bor i och härliga promenadvägar! Fina foton! Särskilt på de gamla husen, som jag trodde kallades "New England" hus. De på dina foton skiljer sig väl något från de som det fanns rikligt av i Connecticut.

Skönt för dig att du snart börjar kunna gå i normal takt, även i kuperat område.

I Skåne har vi hittills bara haft höst och en försiktig början på våren! Kanske vintern kommer hit ner trots allt, då vädergubbarna lovat kallare väder och t o m snö. Jag är uppvuxen i både Västernorrland och Värmland med snö och skidturer, men har bott även i Stockholm, där det ibland varit si och så med snön. Är ganska nöjd med de mildare vintrarna längst ner i landet numera.

Trevlig helg!

Annika said...

Nilla:
TACK!! Ja, jag trivs SÅ bra här!!!
Vill inte flytta härifrån. Tycker jag har allt vid mina fingertoppar, haha.
Ja, Nilla, det kan nog absolut vara så att de går under namnet
New England. Tror du har helt rätt, faktiskt. My bad!
TACK, jag är så glad över att mitt knä är bra. För det känns nog nästan så nu. HURRA!
Ja, det verkar som om våra väder varit väldigt liknande denna vinter. Hoppas ni får lite vitt på marken ett tag. Det lyser ju upp.
Här tror jag inte vi får ngt alls, faktiskt.
verkar inte så på långtidsprognoserna. OCH sen i mars kan det kvitta.
Stockholmsvintrarna redan under min uppväxt var hit or miss. Men numera verkar de nästan ha upphört :-(
Önskar dig en mkt fin och trevlig helg!!!

Musikanta said...

Så roligt att se bilderna från din omgivning. Skönt också att ditt knä är bra så du kan promenera igen. Kul också att se de rödmålade husen, nästan samma färg som hemma. Det måste vara ganska ovanligt. Här är det samma väder tydligen som ni har därborta utom att någon sol visar sig inte här hemma. Annars ligger temperaturen konstant på en halv grad över noll.
Ha det gott!
Kram från Ingrid

Monica said...

Så fina trähus, de är så vackra! Och roligt med trevliga och artiga barn och ungdomar, vad det gör mycket att bara hälsa och vara trevlig, ett leende. Känner igen allt från UK, Minsta barn är artigt och så finns säkert annat också men tror att överlag har de lärt sig från början. Sen är en del småbarn otroligt bråkiga med sina föräldrar, det är en annan sak:-), mycket kul har jag hört när en treåring ungefär argumenterar och gör den vuxne svarslös:-).

Vilken härlig promenad i sol Annika, ser så skönt ut! Önskar er en riktigt fin helg nu!

Annika said...

Ingrid:
JAG tackar och niger!!
Roligt att du gillar att se dem. Det var SÅÅÅÅ vackert igår. Idag är det grått och runt nollan. Ingen snö.
Ja, vet du, jag brukar kalla det där området The Swedish Neighborhood fastän det nog mer är New England stil :-)
Men jag gillar de olikfärgade husen.
Ja, vi har liknande väder denna vinter. Trist mest hela tiden. Tråkiga färger som det blir om vintern när snön uteblir.
ha det toppen.
Kramar!!

Annika said...

Monica:
Ja, visst är det trevliga de där olikfärgade husen. GILLAR dem. Peter och jag har tittat på dem flera ggr och dividerat om vi ska slå till. Men så blir det nog inte.
De är ganska små. Fast iofs nu behöver vi ju inget stort hus alls.
Precis, det hör ju till uppfostran det där med trevliga barn + respekt mot vuxna. Gillar det.
Finns givetvis undantag, hela tiden.
Men på det stora hela :-)
idag är det grått och rått.
Inte som igår.
Ha det toppen nu Monica!
Trevlig helg!!

Annika said...

Tycker också det är skönt med att det är så naturligt för barn och tonåringar att prata med vuxna och att vara artiga. De tränar på det långt ner i åldrarna förstås och jag känner inte att det är något negativt utan bara det där att när någon kommer till dörren eller man möter föräldrarnas vänner så kallas barnet fram, förväntas hälsa och byta ett par ord med de vuxna - konversera kanske man kan säga - innan de får gå och göra sina grejer igen. Och förväntas alltid alltid tacka, be om lov, och säga hej då och igen konversera lite. Det är liksom en del av vardagsrutinen. Minns att min mamma brukade bli rasande när mina kompisar - många många av dem - i Sverige kom in i huset och INTE kom in och sa hej till henne utan liksom "slank" förbi med ögonen i marken. De var bara blyga, inte illvilliga, förstås och de hade aldrig blivit tränade i att prata med främmande eller halvfrämmande vuxna och visste inte hur man gjorde.

Jättekul att du kommer iväg på dina PWs! Och ja superbowl - förra året hade jag lite koll, delvis för att Denver spelade. I är är jag helt borta och har ingen aning. Får se om S. vill titta på söndag - isånafall kanske vi går någonstans men för min del kan det vara just nu.
Kram

Annika said...

Annika:
Precis, de är ju uppfostrade så. Redan hemifrån, och sen på lekis. Just det där att lära sig snacka och vara artig och visa respekt. Inte dumt det inte.
Så det har jag alltid gillar här, uppfostran och det där att man ska visa respekt. Minns att K brukade få kommenarer på det i Sverige, på hur väluppfostrad hon var, och hur väl hon kunde konversera med vuxna. Naturligtvis ligger en del i personligheten också. Men på det stora hela får man ju lära sig mkt av det från början, och sen i lekis och i skolan.
SAMMA hos oss när jag var barn. Min mamma gillade inte hller när folk bara slank in utan att hälsa.
Ja, det är underbart med PWs. Njuter.
SB, jag går för maten och sällskapet. Inte för matchen,
HAHA.
Ja, du får väl se vad ni kan tänkas hitta på :-)
Kram och trevlig helg!!

eastcoastmom said...

Det lokala murmeldjuret för CT, som tydligen håller till i Manchester, CT, siade att det kommer bli en tidig vår! Hoppas.

Annika said...

AM.
Hen tror vi på. Tror inte på Phil iallafall ;-)
Inte efter den här taskiga vintern. HAHA

Madeleine i USA said...

Håller med AM, En tidigt vår vore väl mysigt?! Och vi får hoppas på en kall och vit vinter, nästa vinter.
Kram

Jenny said...

Härlig promenad! Här visar väderprognosen på -5°C i början av nästa vecka, så än är det inte vår.

L said...

Ja man blir glad över trevliga ungdomar - och vuxna med såklart. Överlag är man ju bättre på att hälsa på varann i USA jämfört med här hemma. Jag gillar det. Min mamma var överväldigad när de hälsade på oss i Shaker Heights, OH. Alla hälsade så glatt på promenaderna. Hon absolut älskade det!
Vi svenskar, både unga som gamla, har en hel del att lära för att göra vardagen lite trevligare.
Ha en trevlig helg!

Trillingnöten said...

Hahaha, eat my dust Phil!😂😂 Gillar!! Tror också på en tidigare vår med tanke på hur vintern redan varit.
Apropå det där med tröjan, Elon och killen. Roligast med USA tycker jag! Att folk kommer fram och startar konversation - bara så där. Man blir liksom sedd. I Sverige är det lätt att känna sig ensam. Här, när jag flyttade hit, kände jag mig sällan ensam trots att jag inte hade några vänner. Grannarna pratade alltid, främlingar på stan! Jättekul!

Annika said...

Madeleine:
Det är bara så trist att vi aldrig fick ngn vinter.
Men, jag är säker på att det blir en tidig vår. Det här har varit som en enda lång höst...
Sant dock, jag hoppas på en kall vinter nästa år.
Hoppas ni har det skönt i Florida.
Kramar!

Annika said...

Jenny:
Tack, det var så fint.
Nej, vår är det inte, Inte här och inte där.
Först ska vi alla gå igenom februari. Gud så skönt med -5. Tycker det är perfekt vintertemp .

Annika said...

Lisa:
VISST blir man. Gillar verkligen att alla hälsar så glatt när man är ute och går. Bara ett hej och det känns bättre.
Så lätt.
Ja, det har en bra attityd här vad gäller sådant överlag.
Precis, så brukar min familj säga också då det är här.
Just detta med trevligheten.
Absolut, jag tycker också sverige har mkt att hämta där.
Ha en fortsatt fin söndag!!

Annika said...

Trillingnöten:
HAHA, ja.
Nej, men Phil har klart fel iår. KLART det blir en tidig vår efter den här skitvintern.
Helt sant, man känner sig sedd här.
Gillar vänligheten hos folk i allmänhet. Just det lättsamma och artiga.
Mer sånt överallt.
Hoppas att du har en fin helg!

Channal said...

Fina bilder... vackra hus i ditt kvarter. Jag missade både superbowl och Mello. Vi har haft fullt upp men det är kul när sådana festligheter engagerar hela nationer. Mer av det! Vi har fått snö och fem minus. Brrrr!! Vill ha VÅR som du vet.

KRAMAR Anna

Annika said...

Channal:
TACK!!
Ja, det finns många olika och vackra hus här. Ja, SB skulle jag nog absolut inte titta på om jag bodde hemma. HAHA.
Mellon däremot skulle jag säkert titta på. I mån om tid.
Eller så skulle jag vara less på alla deltävlingar, vet inte.
Idag är det som vår här. Men på torsdag snackas det snö. Snart är vintern slut.
Det här är den konstigaste vinter jag kan minnas.
Kramar!!!