Friday, October 07, 2016

I Kronobergs Län!

Hej och godmorgon!


Så blev det fredag igen.
En härlig veckodag. Den bästa.

När jag var i Sverige tillbringade jag en långhelg nere i min svåger Håkans barndomstrakter i Småland. Närmare bestämt i trakterna mellan Ljungby och Vislanda.
Alltså, jag älskar den platsen. Det var tredje gången jag var där.  För varje gång jag är där blir jag mer och mer kär i Kronoberg.
Älskar att åka längs små småländska lantliga vägar. Allt är så gulligt, och allt är så välskött.
Det ena stället är gulligare än det andra.
Jag är så glad varje gång jag kommer till det urmysiga, och lite gammeldags, huset som Håkan delar med sin bror. Huset är enbart fritidshus idag, men en gång bodde Håkans farmor, farfar och farbror i det gulliga, gemytliga, snälla huset.
Ja, man känner att det är ett snällt hus. Ni vet ju att man känner sånt, visst?



Så kommer man då in i lilla, gulliga, fina Kroksnäs.  Här är Håkan uppvuxen.  Jag älskar platsen!


Jo, här hade hösten kommit längre än i Stockholm.


Fritidshuset, här bodde vi, och gården ligger ett stenkast från Håkans barndomshem.

Sara och Håkan har köpt ett eget litet torp nära Håkans föräldrahem. Föräldrahemmet ligger på samma gård som Håkans farmors gamla hus (där vi huserar).
Det torp de har köpt kommer att bli underbart gulligt och fint då det är klart. Just nu renoverar Sara och Håkan huset för fullt, men då det är klart kommer det att bli mysfaktor 100 på det.
Tycker nästan hela Kronobergs Län har mysfaktor 100, förresten.
Det är en plats som talar direkt till mig, och en plats att älska.





Vid huset ligger ett gammal stenbrott.






Ja, det var samma otroliga pangväder i Småland som det var i Stockholm.
Faktum är att det var hela 27,5 grader där en av dagarna. Rekord i september.
Overkligt.
Ja, faktiskt en helt overklig känsla.





Alltså, kan man annat än falla för detta?


Uthus och brygghus.

Håkans barndomshem skymtar mellan träden.

Annars kan jag berätta att det var mer höst i Småland än vad det var i Stockholm. Vi anlände till Kroksnäs sent på onsdagkvällen. Det var kolsvart.
Nästa morgon vaknade jag vid 7, och gick ut och fotade. OCH blev helt paff då jag såg hur långt hösten kommit.
Nu har det visserligen varit en kruttorr sommar i trakterna, men iallafall.
Vackert och höstigt var det, och jag njöt i fulla drag där jag gick längs grusvägarna med min Canon.



Skogen, en tidig morgon i mitten av september i Kroksnäs.



OCH äpplen fanns i mängd, och goda var de!



Sverige är förunderligt vackert!
Resan ner till Småland från Stockholm är ju också suverän, även fast det är längs E4:an.
Jag menar, när man färdas utefter Vättern? Det måste ju vara en av de vackrast vägarna som finns! OCH alla stora åkrar, ängar, samhällen, städer och skogar som man åker igenom.
Timmarna i bilen flög iväg tack vare den vackra omgivningen.



Det här är utsikten från Sara och Håkans egna torp.  Snart kan man bo där också!


Kallasjön.





Helg igen.
Regn här imorgn, efter vad det sägs.
Det har inget med orkanen Matthew att göra. Matthew är något jag, och hela USA, tänker mycket på nu.
MÅ den skona Florida och South och North Carolina från för stor förödelse. Den sägs ju vara ett monster.
När jag skriver detta har orkanen inte ännu dragit in över Florida. Antar att jag får veta hur ILLA det är när jag vaknar på fredagsmorgonen.
Det lär inte bli någon fara vid Elon, för långt norrut och för långt in på fastlandet.  Men, på mina älskade Outer Banks kan det nog bli åka av ...
Hoppas att det går bra för ALLA.
Må Matthew bli snällare än alla idag befarar.



Eftermiddag på Kroksnäs, och när jag tog denna bild var det nästan 28 grader varmt.





Torpet som de rustar upp!  Det är byggt i slutet av 1800-talet.

Min syster och jag!

Ha en bra helg alla ni som läser här!!



Min älskade systerdotter Ebba tog tåget ner från universitet i Linköping.  Hon spenderade två nätter med oss gamlingar, och det var SÅÅÅÅÅÅÅ kul att ha henne där.

26 comments:

Äventyret framtiden said...

Så vackra stämningsfulla bilder du bjuder på från Kroksnäs och Småland! Jag minns att du har visat bilder från din vistelse där tidigare och att du är förälskad i platsen. Jodå, jag förstår detta med snällt hus :)
Vi har vänner i Florida just nu och tänker mycket på dem men jag antar att de har satt sig i säkerhet. Det som är bra i vårt massmediala samhälle är att man oftast får veta i god tid innan en fara som en orkan är, är på väg. Nu håller vi alla tummar för alla där

Jag önskar dig en skön och härlig helg Annika! <3

Nettan said...

Kroksnäs är otroligt vackert, har sprungit orientering i de trakterna för några år sedan och minns att det är fin natur!

Nästa gång du kommer dit måste vi boka träff, tar ca 1 timme att köra till Ljungby så det är inte långt!

Ja den där orkanen är inget att leka med, har kompisar i Ft Lauderdale och de har bunkrat rejält men valt att stanna hemma, stormsäkrat har de också gjort. Men ändå läskigt.

Ha nu en skön fredag.
Kram

Sara said...

Sis, härliga, vackra bilder från en underbar helg! Vad mysigt vi hade och såå kul att Ebben kom ned och hängde med oss ett par dagar. Ikväll firar vi EEs födelsedagar, ska bli så kul att träffa alla, synd att du inte är med oss ikväll, saknar dig! Puss och kram

Steel City Anna said...

Annika: nu fick jag allt lite Sverigelangtan! Sa himla fina bilder. Det ar natt sant har jag har tankt mej om vi skulle flytta till Sverige. Kanske maste man vara svensk, eller tysk mojligen, for att verkligen uppskatta det :)

Har du sett svts dokumentar Resten av Sverige? Mycket intressant.

Ska lasa lite nyheter nu och se hur det har gatt med stormen.

Cari said...

Så vackra bilder av Småland. Solen och de lite mer höstiga färgerna gör det verkligen vackert.
Önskar dig en skön helg och hoppas att stormen (orkanen?) inte blir för svår för USA.

Annika said...

Karin:
TACK!
Ja, det är en sådan fin plats. Tredje gången jag var där, länge sen sist, 2011 tror jag. Älskar den platsen så mycket.
Det var så härligt att vara där på hösten också.
Ja, fördelen med vår tid är verkligen att vi får veta i tid när orkaner, stora snödrabbningar och annat är på väg. Man kan förbereda sig.
Vi ska hoppas det går bra för alla som ligger i Matthews väg. Otäckt.
Ha en toppenfin helg!!!

Annika said...

Nettan:
Det är så vackert i skogarna, sjöarna och ängarna där runt Ljungby. Helt otroligt.
Älskar verkligen platsen.
OCH du är så nära.
Håkan har orienterat MASSOR i sina dagar. Ni kanske har träffats?
Absolut, skulle så gärna träffa dig när jag är i trakterna.
Följer ngra svenska tjejer på insta i Florida, det är bra att kunna få den uppdateringen. Peter har flera vänner därnere också. Otäckt är det.
Ha en fin helg, bästa Nettan.
Kramar!

Annika said...

Sara.
Alltid underbart att vara i Småland.
Älskar den platsen! TACK för att jag fick komma.
HOPPAS att det kan bli så att jag kan komma nästa gång jag är hemma också.
Att Ebba kom ner var en stor, fet bonus. SÅ kul.
Ja, kväll hade jag gärna varit med hemma hos er. Ska tänka på er.
Kramar i massor!!!

Annika said...

Anna:
Ja, det är ju SÅ vackert där!!
Många tyskar, och danskar, som köper gamla torp i de där trakterna. Så de uppskattar minsann naturen. OCH vi med, vi svenskar.
Ja, jag skulle nog kunna bo i de där trakterna, tror jag. SÅ fint där.
Jag får vara glad åt att få kommer ner ibland och gästa!
Nej, har inte sett den serien på SVT, men tänkt att jag ska se den. Tack för att du pushar, ska absolut se den!
Ha en fin helg!!

Annika said...

Cari:
TACK!
Det är ju så vackert därnere. OCH jag blev så paff över hur långt hösten kommit där, om man jämförde med Sthlm.
Ja, vi ska hoppas att Matthew inte blir så svår. Vi får följa nyheterna.
Ha en fin helg!!

Anonymous said...

Djupaste Småland och mina gamla hemtrakter. Vi bodde i och utanför Växjö under sju år och äldste och yngste bor ju just nu i Växjö igen så vi är där lite då och då.
Och visst är det vackert men jag längtar inte tillbaka.
Hoppas orkanen mattas av under natten och att den inte ställer till med allt för mycket...

Annika said...

Brysselkakan:
DET är ju SÅÅÅÅ underbart fint där! Vi var i Växjö också. Det ligger ju så nära, och där gick Håkan i uni.
Så härligt att ni åker ner lite då och då.
Ja, jag kan säga att jag är mkt glad över att bo i en trakt dit denna orkan inte kommer alls. Läskigt för dem i FLA och i the carolinas. Men vi ska hoppas att det går bra. HOPPAS det.
Ha en fin helg!!

Monica said...

Så vackra foton! Det är vackert i Småland och i Ljungby har vi varit en del, Annas kusin växte upp där men bor numera i Stockholm, men hennes mamma bor kvar. Det är så fint i omgivningarna, vacker natur och välvårdat som du säger. Vilka fina hus, ja det är väl det där som finns i våra gener, röda stugor med vita knutar:-), det är något speciellt och så fina trädgårdar till. Roligt att många hus tas om hand och vårdas tycker jag, din syster och svåger får ju jättefint! Det enda jobbiga är att Sverige är så avlångt så det är rätt långt till allt i resväg. Om man vill åka lite då och då.

Så roligt att du hann med att vara där också! Härligt säger jag igen att se fotona, vi tänkte åka denna sommar lite söderut men hann inte.

Ja hoppas naturens krafter dämpar sig hos er och skönt för er att ni inte får detta över er. En fin helg önskas er och dig Annika!

Annika said...

Monica:
Tackar!!
Ja, det är så vackert i Småland, det är det!
Välvårdat och välskött är det. En idyll. Precis, det är ju 48 mil från Kungsholmen till Kroksnäs, då det är ju en bit att åka då man ska dit, och hem.
Här får vi inget av den orkan som drabbar FLA, inget alls.
Lugnt och fint, om än mulet och lite regn.
Tror den varit mildare än beräknat i FLA också, det är bra. Man vet ju aldrig med oväder, så nyckfulla.
Ha nu en riktigt fin och BRA helg, Monica!!

Christina said...

Så vackra, stämningsfulla bilder! Min mamma kommer från Kronoberg, glasbrukstrakterna, och som barn spenderade jag mycket tid där. Det är ursverige på något vis. Så vackert! Och Jönköping är ju mitt hemma så Vättern är "min" sjö. Älskar den! Jag är så glad för sin skull att du hade en så fin resa hem. Tack också för tipset om Tom Malmqvist. Jag lyssnade på hans sommar när jag var ute och gick i morse. Låt oss säga så här.... tur jag hade solglasögon så ingen såg mina rödgråtna ögon!
Matthew är väl inte helt över ännu men det verkar som det gått hyfsat bra nere i FL, håller tummarna för att han drar iväg nu!
Ha en fredag min vän, kram!

Annika said...

Christina:
TACK!
Det är lätt att fora där för naturen är ju så sagolikt vacker!
Det känns verkligen som ursverige, och det ÄLSKAR jag. En idyll! OCH där kan man BO!! HIHI!!
Vättern är så vacker, och Jönköping ligger så VACKERT!!
E4:an som går där måste vara en av de vackrast motorvägsstycken som finns!!
Läs boken, Stina. Du kommer att sluka den. Det gör man. Han skriver SÅ bra, och så osentimentalt.
Sommarprogrammet var så fint. SÅ fint.
Slutet ffa fick mina ögon att tåras ordentligt.
Matthew verkar ha varit fredligare än befarat. Tur det för alla. Han har nog ställt till med problem som det är.
Ha det toppen i helgen, fina Stina. Stora kramar!!!!

Nilla Tankebubblor said...

Å vilka fina bilder! Småland! Ha en fin helg!

Annika said...

Nilla:
Tusen tack!! Länge sen jag såg dig här.
Småland är underbart.
Ha det toppen i helgen!

olgakatt said...

Här i Göinge är det inte långt till Smålandsgränsen och landskapet ät detsamma med sina små skogsvägar. Jag lever på minnena från alla mina ridturer i skogen där man har en fantastisk vinkel från hästryggen och kommer nära inpå både rådjur och älg.

Annika said...

Olgakatt:
Länge sen jag såg dig här, välkommen tillbaka!
Ja, det är en fin del av Sverige. Jag älskar den!

Anonymous said...

Ser verkligen idylliskt o mysigt ut!
Så härligt att ni fick fint väder också!
Hoppas ni inte regnade och blåste bort i helgen. Det gjorde nästan vi :-)
Kramar från Anette

Annika said...

Anette:
Man kan ju inte annat än älska ditt landskap, och Håkans landskap. ÄLSKAR Småland, så enkelt är det bara.
Regn här igår, ingen blåst. Idag blåsigt och soligt.
Har dock inget med Matthew att göra.
Stay warm!
Kramar!!

Trillingnöten said...

Tack för att du kommenterade på bloggen så jag fick komma in och se att du är tillbaka!! Har inte haft tid att kika in på ett tag, men nu är det lugnare. Som svar på din fråga: jag jobbar kvar på samma skola som förra året :) skandinavisk förskola i NJ med många svenska lärare. Dock inte lika mkt svensktalande barn, men vi jobbar på det!

Åh, Sverige är ju fantastiskt fint!! Hoppas på att få åka ditåt nästa sommar kanske igen! Tanka lite energi!!

Annika said...

Trillingnöten:
Ah, vad kul det måste vara. Synd att det är lång pendling bara.
Skulle själv kunna tänka mig att jobba på skandinavisk förskola.
Ja, Sverige är ljuvligt. Håller tummarna för att ni kan åka dit i sommar.

marianne.dahl3 said...

Underbara Småland! Vi brukade hyra stuga i Urshult, Småland när våra barn var små, underbara somrar! Även i Skaraborgs län på senare år hyrde vi, rena landet, en röd soldatstuga renoverad till sitt ursprung. Jag är född och uppvuxen på landet och längtan slår till ibland. Som när jag ser dina fantastiska bilder!
Härligt för dej komma dit när du var hemma i Sverige/Fnland.
Förresten så gifte vi oss också i Smland, i Gränna 1967!
Ha en jättefin vecka!
Kram
Marianne D.

Annika said...

Marianne:
Ja, underbara Småland!
Låter underbart med du stugor ni brukade hyra. Så som man vill ha det på sommaren.
TACK för dina supersnälla, värmande ord!
Jag är glad att jag kunde åka ner till Småland. Det var en önskan jag lagt fram till värdparet en bra bit i förväg :-)
Gränna är jättefint.
Ha det toppen.
Kramar!!