Tuesday, October 04, 2016

Beauty on water!

Hello and good morning!

It is time for me to write a post in English again. It’s been a while since last time.
But, maybe I am falling into old routines again?
Who knows?


Anyway, this is a post about my beloved hometown, Stockholm.
Beauty on water.
Venice of the north.
One of the most stunning capitals in the world.



Norr Mälarstrand.  One of my favorites in the city!


Yes, the weather was nothing but fantastic the entire time while in Stockholm.  Almost unreal.



Every time I am out and about in Stockholm, I fall in love with the city again. Time and time again.
A love that is everlasting.
It is beautiful no matter what season it is.
You’ll always discover something new.



The view from my sister's place.  


By the City Hall.


When I am in Stockholm, I cannot stop walking. I can easily walk from one part of the town to the next. I can walk for hours. And I do, every time.
I have my sister, she’s an avid walker. I have friends that do nothing but walk.
When I am with them we can walk 20 kilometers without even thinking about it. Sure, we might take a break, or two. Maybe we’ll enjoy a perfect shrimp sandwich? A glass of wine? A true Swedish fika (coffee break) maybe?
Needless to say, Stockholm is the perfect city for walkers.



The City Hall.  OMG, how I love that building.  I always have, I always will!


In the park of Kungsträdgården.



I know the city so very well. Of course I do, I am born there, after all. I can find my way no matter where I get dropped off. I also think that I can walk the entire city.
It is not bigger than that.
BUT, in order to do so you have to have stamina.
Heck, if you do not want to walk this lovely city the mass transits are great, both the subway system and the bus system.



Classic Swedish delish shrimp sandwich.  I can never get enough.


The statue Pax in Djurgården.



Stockholm, I cannot wait to see you again!
My lovely, and beloved, hometown.







Waldemarsudde.


21 comments:

Channal said...

Hej Annika! Jag älskar också Stockholm! En fantastiskt vacker stad... underbara vyer du bjuder på. Och vilken mysig kräftskiva du har varit på. Vilket härligt gäng ni är! Kul att ni har kontakt med varandra.

KRAMAR Anna

Åsa said...

Ja det är en vacker stad, det måste man säga! Fina bilder som vanligt!

Nettan said...

Stockholm i mitt ❤️ (Hjärta)
En fantastisk stad underbar att besöka men jag tror inte att jag någonsin skulle kunna flytta tillbaka även om jag kan sakna att bo där ibland.
När jag ser dina bilder blir jag sugen på att resa dit igen!
Kram och ha en fin tisdag!

Steel City Anna said...

Den rakmackan sag himla god ut ... Sugen pa bade rakor och kraftor nu! Langtar sa tills IKEA kommer till Sheffield, da ska jag minsann handla kraftor hela sasongen!

Stockholm ar vackert och jag kan ocksa ga hur langt som helst vid vattnet. Men jag har slutat vara foralskad i stan som jag var forrut. Minns en gang nar jag sett Paris om varen for forsta gangen och nar jag sag Stockholm fran E4an pa vag hem sa jag anda att Stockholm slog Paris, och alla andra stader jag sett. Sa kanner jag inte langre och kan sakna den kanslan. Det ar hoppfullt att du har den fortfarande! :)

Miss Marie said...

Din räkmacka!!!! Aaaaahhhh, vill haaaaaaaaaa!!!!!!

Annika said...

Channal:
Ja, Sthlm är en verklig pärla. Alltid. Alla årstider.
Tack för snälla ord.
Ja, jag är så glad över att ha alla dessa svenskor här. De betyder mkt.
Och kräftskivan är alltid extremt god, och mysig.
Kramar!!

Annika said...

Åsa:
Tusen tack snälla!!!

Annika said...

Nettan:
Yack snälla Nettan!!
Ja, det är en fantastisk stad.
Hoppas du kan åka dit på besök snart.
stora kramar!!!

Annika said...

Anna:
På Djurgården, på Systrarna Volaire, finns den där räkmackan. SÅ god, tror det är den godaste i stan.
Åh, jag kommer nog för evigt att vara förälskad i Sthlm, tror jag.
Iaf hoppas jag det ;-)
Jag blir liksom golvad varje gång jag är hemma.
Sen finns det ju somligt man gillar mindre, men det mesta där är jag allt bra kär i.

Annika said...

Marie:
Jodu, den är GOD den.

Stockholmsbo said...

Underbara foton. Ja det syns att du är fortsatt förälskad i vår vackra stad.
Fint det.

Keith said...

Stockholm is a wonderful city! And, very walkable, too! Beautiful pics!

Annika said...

Stockholmsbo:
TACK!
Och ja, det är jag verkligen!!

Annika said...

Keith:
Thanks Keith!
Time for you to get back there one of these days!

Monica said...

Det är ju där på Norr Mälarstrand vi köper nåt vackert sen eller hur:-), det är så fint med vattnet och vackert där, pendelbåten är ju toppen att ta, väldigt bra idé, hoppas den får vara kvar. Räkmackan ser underbar ut, det är så suveränt gott med en fräsch sådan. Härliga foton från Nordens Venedig, ja jag tyckte när jag kommit från Venedig där jag varit några gånger både vår, vinter och sommar att Stockholm nog är vackrare:-) men det beror mycket på var man är i Stockholm och vilka vägar och områden man väljer, går också så där otroligt mycket och långt, det är ju då man ser något:-), ha det fortsatt fint!

Äventyret framtiden said...

Nej men, tänkte jag, det där ser ju ut som Stockholm och inte alls Reston :) Nu har jag mycket att läsa fast mig på här inne hos dig Annika! Ljuvliga bilder från Stockholm, också mina drömmars stad.
Ha det gott!

Annika said...

Monica:
Ja, precis. Det är där vi ska köpa en lgh sen, haha!! Med utsikt över Riddarfjärden. I WISH!!!!
Det skulle vara ngt det.
Älskar verkligen det stråket i Sthlm. Härliga plats.
Räkmackan är så god. Den finns hos det som brukade vara Systrarna Voltaire på Djurgården. Tror stället har ett annat namn nu? Det ligger på vägen mor Rosendahl.
Alltså, jag tror nästan att de räkmackorna är bäst i stan.
Ja, det är en underbar stad. Jag älskar den!
Ha en superfin dag Monica!!!

Annika said...

Karin:
HEJ! Det var inte igår!
Kul att ha dig tillbaka här igen!
Njaee...du har inte så mkt att läsa ikapp ;-) bara en vecka. Jag skrev inget alls under min semester.
Mmmmm...Stockholm, ljuvligt.
TACK!
Ha det så gott du också!!!

Anonymous said...

Stockholm är fantastiskt helt enkelt! Jag har bott både på Söder och i Vasastan och älskar precis som du att kunna gå överallt. Tack för nostalgitrippen! :)

Annika said...

Karin:
Ja, det är en underbar stad.
Just att den är så gåvänlig gör den så fantastisk. OCH att den inte för stor.
Trevligt om det blev en liten nostalgitripp för dig :-)

FREEDOMtravel said...

Fina bilder!!! Och nästa gång du är i närheten så MÅSTE du ju komma och hälsa på!!! :)